TRAIN DE TRAINER

DOCENTCURSUS PAKKET A1

DOELEN

Het doel van de training is leerkrachten de vaardigheden te bieden om zelf psycho-fysieke weerbaarheidslessen te geven zodat:

 

  • Sociaal zwakkere kinderen sterker worden door betere weerbaarheid
  • Leerlingen leren op een gepaste manier op ongepast gedrag te reageren
  • De groep meer een sociaal evenwichtige eenheid wordt, waarbij iedereen gelijkwaardig met elkaar om gaat. Hierdoor ontstaat een basis voor coöperatief samenwerken
  • Leerlingen sterker worden in inlevingsvermogen
  • Agressief gedrag en pesten afneemt

 

Leerkrachten krijgen inzicht in groepsdynamiek en oefenen vaardigheden om naar aanleiding van de werkvormen/oefeningen met kinderen te reflecteren op gedrag. De vaardigheden zijn gericht op integratie in de dagelijkse schoolpraktijk. Optioneel wordt de mogelijkheid voor klassenconsultaties aangeboden. Doel hiervan is om de aangeleerde vaardigheden beter te laten beklijven en te borgen in de schoolcultuur.

 

De training Ruimte voor jezelf & ruimte voor de ander wordt verzorgd door het Ds. G.H. Kerstencentrum in de persoon van dhr. K. Karels MSc (theoretisch gedeelte) en dhr. E. van Grol (praktisch gedeelte). Dhr. E. van Grol is weerbaarheidstrainer en docent bewegingsonderwijs op het Van Lodensteincollege in Amersfoort.

OMSCHRIJVING EN PLAN VAN AANPAK

 

De training bestaat uit zes sessies van 2,5 uur. Iedere sessie bestaat uit een samenhangend deel van theorie en praktijk. De zes dagdelen met ieder een eigen thema vormen met elkaar één geheel. Hieronder volgt een samenvattende beschrijving van de inhoud van de zes sessies.

 

  • Elke leerkracht beschikt na de cursus over een map met 18 direct in te zetten interventies.
  • Bij iedere sessie hoort een praktijkopdracht inclusief feedback.
  • Iedere sessie ontvangen de deelnemers een hand-out van het theoretisch gedeelte.
  • Er zal worden aangesloten bij de huidige praktijk en middelen. Vanuit de theorie wordt verbinding gemaakt met het programma ZIEN! en andere op school aanwezige pedagogische interventies.

 

Hieronder volgt een samenvattende beschrijving van de inhoud van de zes sessies.

1. GROEPSDYNAMIEK


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

Spinnenweb

 

Theorie

In de theorie van groepsdynamiek worden verschillende fasen onderscheiden. Door preventief te anticiperen op de ontwikkelbehoefte van de kinderen kan in iedere fase het positief gedrag versterkt worden. Het resultaat is een groep met meer sociale cohesie.

 

Praktijkoefeningen

De praktijkoefeningen sluiten aan op de groepsdynamische fasen en zijn direct toepasbaar.

Materialen verplaatsen

Kip aant spit

Bank rondje draaien

 

Afronding

Evalueren; verbinding tussen theorie en praktijk

Opdracht; volgende keer terugkoppelen

2. COMMUNICATIE


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

Hoe is het gegaan?

Wat levert het tot nu toe op?

Brug naar het doel van vandaag.

Schuifpuzzel

 

Theorie

De ‘Roos van Leary’ geeft handvatten om gedrag te onderscheiden in ‘Onder, Boven, Tegen of Samen’ Herkennen van dit gedrag helpt om de juiste interventies te kiezen. Zowel leerkracht als leerlingen worden zich bewust van hun positie ten opzichte van de ander.

 

We ontdekken consequenties voor communicatie en sociale interventies. We leren gebruik maken van voorbeeldzinnen en oefenen rolwisseling.

 

Praktijkoefeningen

Vuurtorenspel

Geblinddoekte brancarddrager

 

Afronding

Fysiek in de ruimte van de Roos van Leary gaan staan

Opdracht voor volgende keer

3. OBSERVEREN VAN GEDRAG


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

Opnemen op video en direct terugkijken Touw uit de war halen

 

Theorie

Het programma ZIEN! biedt mogelijkheden om het gedrag van kinderen te observeren. Het beter begrijpen van deze observaties leidt tot inzicht in de thematiek ‘Ruimte voor jezelf & ruimte voor de ander’. We verdiepen ons in de ZIEN! begrippen in relatie tot weerbaarheid. We oefenen objectief observeren.

 

Praktijkoefeningen

Bijpassende praktijkoefeningen kunnen zowel in groepsverband, in subgroepen, of individueel worden uitgevoerd.

Arm uitsteken

2 kanten banken wissel

Trapezoides draaien

 

Afronding

Opdracht ‘basketbal-les filmen en volgende keer fragment meenemen’

4. INTERVENTIES PLANNEN EN UITVOEREN


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

Raising stick

 

Theorie

Kennis over de ontwikkelbehoefte van de groep en het beheersen van diverse interventies, leidt niet automatisch tot de juiste aanpak. We introduceren de ’50 Waarden van waarde’ die, afgeleid van de Bijbelse grondslag, richting geven aan de pedagogische doelen. De waarden worden zichtbaar in de praktijkoefeningen.

 

Werkvorm: In subgroepjes terugkijken van filmfragmenten en bepalen van doelen: koppelen aan interventies. Dit koppelen we eventueel aan een groepsplan gedrag.

 

Praktijkoefeningen

Hoe gebruik ik verschillende doelen bij deze activiteit?

Touw verplaatsen

Dikke mat draaien

Uitkijktoren

 

Afronding

Opdracht: Groene spelen doelbewust plannen en uitvoeren.

5. FEEDBACK EN GESPREK


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

Terugkoppeling op opdracht Groene spelen.

Handje duwen

 

Theorie

De echte sociale groei vindt plaats in het evaluatieve gesprek na afloop van de fysieke handeling. In deze sessie worden handvaten aangereikt om met het groepsgesprek te bereiken dat kinderen werkelijk inzicht krijgen in hun gedrag. Het gaat dus over:

 

Inlevingsvermogen en inzicht in eigen gedrag

Hoe evalueer je activiteiten en stel je feedbackvragen?

 

Praktijkoefeningen

De verbeterpunten worden geformuleerd en vinden toepassing in de dagelijkse praktijk.

Circuit groene spelen (1) koppelen aan waarden.

Stokken doorgooien

Dikke mat ruiterspel

Banken schuin omhoog

“De strijd”

 

Afronding

De deelnemers bedenken zelf vragen n.a.v. de activiteiten van deze les en stellen deze aan elkaar.

Opdracht: Breng volgende keer een realistische casus mee.

6. PESTPREVENTIE EN PESTAANPAK


 

Doel en presentatie van het thema (praktisch)

Rondje casussen

 

Theorie

De bestaande pestaanpak en pestpreventie, wordt met de inhoud van deze cursus verrijkt en herijkt. De praktische oefeningen zijn gericht op het versterken van het positieve gedrag van de groep omstanders. Centraal staat het ‘opstaan tegen pesten’ en het moed geven aan de opkomer.

 

Deelonderwerpen:

Inkaderen: Geef kinderen zelfvertrouwen

Rollen bij pesten

Actualisatie van pestprotocol

 

Praktijkoefeningen

De kleuren/cirkels om je heen.

 

Zelfverdedigingstechnieken herhalen en uitbreiden:

Jezelf losmaken

Nee leren zeggen

Tweetallen lopen

Bank op de kop

Oefening(en) rondom Realiseer – Actie – Afstand

 

Afronding

Evaluatie van de hele cursus

Inventarisatie van de opbrengst

Uitreiking certificaten

Ik gebruik allerlei oefeningen uit het traject om de afstemming tussen leerlingen in mijn nieuwe klas te verbeteren.
H. Vlastuin
Leerkracht
Ernst heeft bij ons een training gegeven, waar de groep enorm veel baat bij heeft gehad.
G. van Belzen
Directeur W. Farelschool, Hoevelaken
Hier wordt ervaringsleren echt in de praktijk gebracht. Prachtig om te zien hoe groepen veranderen.
F. van Laar
Leerkracht
Superleuke lessen!
B. Folbert
Leerling
De boodschap die telkens terugkomt in de lessen van Grol Weerbaarheid: Geen concurrentie, maar samenwerking!
A. Meijer
Leerkracht
Theorie en praktijk wisselen elkaar af, dit zorgt voor een boeiende, leerzame en praktijkgerichte cursus.
A. Spiker
IB’er

CURSUS ‘RUIMTE VOOR JEZELF EN VOOR DE ANDER’  

Voor leerlingen van de volgende scholen:
Ds. Bogermansschool – Alblasserdam
De Verbinding – Almere
Rehobothschool – Alphen aan den Rijn
Hoornbeeck – Amersfoort
Johannes Calvijnschool – Amersfoort
De Akker – Amstelveen
Crescendo school – Amsterdam
Ichtusschool – Amsterdam
Mobiel – Amsterdam
Eben-Haëzer – Apeldoorn
Hoornbeeck – Apeldoorn
Kineto Zelfverdediging – Apeldoorn
Joost van Larenschool – Arnemuiden
De Zandheuvel – Asperen
Open Poort – Asperen
Rehobothschool – Barendrecht
Basisschool Prinses Amalia – Barneveld
De Vesting – Barneveld
Ds. J. Fraanjeschool De Burcht – Barneveld
Fraanjeschool de Burcht – Barneveld
Eben-Haëzer – Bennekom
School met de Bijbel – Benthuizen
De wegwijzer – Berkenwoude
School met de Bijbel – Bleskensgraaf
Verhoeff Rollmanschool – Bodegraven
Eben Haezerschool – Boskoop
Ds. Pieter van Dijkeschool – Bruinisse
Eben Haëzerschool – Capelle aan de IJssel
Eben Haëzerschool – Capelle aan den IJssel
De Wijngaard – Doetinchem
Gisbertus Voetiusschool – Doorn
Bogermanschool – Dordrecht
Stedelijk Lyceum – Dordrecht
Basisschool de Lelie – Driebruggen
Paasbergschool – Ede
Stadhouder Willem III – Ede
Calvijnschool – Ederveen
Eben Haezer – Elspeet
Jachin Boazschool – Elspeet
Het Visnet – Elst
Eben Haezerschool – Emmeloord
Rehoboth – Geldermalsen
Eben-Haëzerschool – Genemuiden
Rehobothschool – Genemuiden
Koelmanschool – Goes
Koelmanschool – Gorinchem
Rehobothschool – Gorinchem
Samen op Wegschool – Gorinchem
CBS het Mosterdzaadje – Gortel
Beverwaardschool SBO – Gouda
Goudse Waarden – Gouda
Jan van Nassau – Gouda
Het Visnet – Grafhorst
Eben-Haëzer – Groot Ammers
Kon. Wilhelminaschool – Hardingsveld Giesendam
De Zaaier – Harskamp
CBS de Bron – Hellevoetsluis
K. Wilhelminaschool – Hendrik Ido Ambacht
Willem de Zwijger – Hendrik Ido Ambacht
Stadhouder Willem III – Hendrik-Ido-Ambacht
CBS Herwijnen – Herwijnen
De Rietput – Heukelum
Willem Farelschool – Hoevelaken
Pieter Zand praktijkonderwijs – Kampen
Samuel SBO en (V)SO – Kapelle
Speciale scholen – Kapelle
Groen van Prinstererschool – Katwijk
De Wegwijzer – Kesteren
Rehobothschool – Kootwijkerbroek
Admiraal – Krimpen aan den IJssel
Gomarusschool – Leiderdorp
Eben Haezer – Lekkerkerk
De schakel – Lekkerland
De wegwijzer – Lekkerland
Timotheusschool – Lelystad
het Kompas – Lexmond
De Valk – Lunteren
Het Kompas – Montfoort
de Wegwijzer – Nederhemert
School met de Bijbel – Nieuw-Beijerland
de Schakel – Nieuw-Lekkerland
De Wegwijzer – Nieuw-Lekkerland
Eben-Haëzer – Nieuwpoort
Cbs de Appelgaard – Nijkerk
De Hoeksteen – Nijkerk
Ds. C. de Ridderschool – Nunspeet
Stuivenbergschool – Nunspeet
Sebaschool – Ochten
Eben-Haëzerschool – Opheusden
Hervormde School – Opheusden
Rehoboth – Opheusden
Eben-Haëzer – Ottoland
Eben-Haëzerschool – Oud Beijerland
Groen van Prinsterschool – Oud-Alblas
Eben Haezer – Oud-Beijerland
Koningin Beatrixschool – Ouddorp
Bij de Bron – Putten
de Steenkamer – Putten
Huinenschool – Putten
CBS het Lichtpunt – Rhoon
CBS Julianaschool – Rhoon
Ds. G. H. Kerstenschool – Ridderkerk
Banisschool – Rijssen
De Ronde Maat – Rijssen
Haarschool – Rijssen
In den Climtuin – Rijssen
Tussenklas – Rijssen
CBS de Parel – Rijswijk
de Bloemhof – Rotterdam
Petrus Datheenschool – Rotterdam
Eben Haezer – ’s Gravenzande
De Wittenberg – Scherpenzeel
Johannes Calvijnschool – Sliedrecht
SBO De Akker – Sliedrecht
Prins Mauritsschool – Staphorst
Willem de Zwijgerschool – Staphorts
School met de Bijbel – Streefkerk
Eben-Haëzer – Teuge
Rehobothschool – Uddel
Du Marchie van Voorthuizenschool – Urk
Johannes Calvijnschool – Urk
Petrus Datheenschool – Urk
SBO Obadjaschool – Urk
Johannes Calvijnschool – Veenendaal
Ichtusschool – Venendaal
Johannes Calvijnschool – Vlaardingen
Joh. Bogermansschool – Vriezeveen
Bethelschool – Waddinxveen
H.J. Piekschool – Wageningen
Ds Johannes Groenewegenschool – Werkendam
Wilhelminaschool – Woerden
De Wartburg – Woudenberg
Rehobothschool – Woudenberg
Gomarus – Zaltbommel
Rehobothschool – Zeist
Ds. A. Hellenbroekschool – Zwijndrecht
Obadjaschool – Zwolle
SBO Eliëzerschool – Zwolle

 

Op de volgende middelbare scholen:
Lodenstein College – Amersfoort
Wartburg college Marnix (PRO) – Dordrecht
Driestar college – Gouda
Yuverte college – Ottoland
Wartburg college de Swaef – Rotterdam
Wartburg College locatie Revius – Rotterdam
Ichthus College – Veenendaal

 

Voor docenten van de volgende scholen:
GBS de Waterspiegel – Almere
Ichtuschool – Amsterdam
Wegwijsschool – Doetinchem
School met de Bijbel – Gameren
het Visnet – Grafhorst
Regenboogschool – Hardinxveld Giesendam
Wegwijsschool – Kesteren
Eben Haezerschool – Lienden
– Nieuwekerk aan de IJssel
Eben Haezer – Oud Beijerland
Maarten Lutherschool – Punthorst
Petrus Datheenschool – Puttershoek
Willem de Zwijgerschool – Staphorst
Prins Maurits – Staphorst

 

Voor leerlingen en docenten van de volgende scholen:
Eben Haezer – Drachten

Johannes Calvijnschool – Gouda
Johannes Calvijnschool – Gouda
Rehobothschool – Kootwijkerbroek
Maarten Lutherschool – Urk
Johannes Bogermanschool – Vriezenveen

 

Scholen waar we jaarlijks preventief onze trainingen geven aan leerlingen
Gisbertus Voetiusschool – Doorn
Eben Haezer – Elspeet
Obs de Schatkist – Herwijnen
Cbs Herwijnen SMDB – Herwijnen
Sebaschool – Ochten
Cbs het Lichtpunt – Rhoon
Johannes Calvijnschool – Sliedrecht
Prins Willem Alexanderschool – Uddel
Ichthus college – Veenendaal
Obs H.J. Piekschool – Wageningen
Jan de Bakkerschool – Woerden

GASTLESSEN

Gastlessen zelfverdediging en teambuilding
Van Lodenstein College – Amersfoort
Driestar Educatief PABO – Gouda
Van Lodenstein College – Kesteren

STUDIEMIDDAGEN

Studiemiddagen van Grol Weerbaarheid
‘Weerbaar worden in seksualiteit’ op Pieter Zandt – Kampen
Groepsvorming aan de hand van ZIEN op Wittenbergschool – Scherpenzeel
Groepsvorming voor kleuters op Driestar Educatief
Weerbaarheid op Driestar Educatief
Praktische invulling van het programma ZIEN op Driestar Educatief
Teambuilding voor 3 verschillende sectoren op het Hoornbeeck – Apeldoorn
Themadag teambuilding voor directie van de Jacobus Fruitierschool – Apeldoorn
Studiedagen ‘Weerbaar worden tegen pesten’ op de Eben Haezerschool – Bennekom
Studiemiddag groepsvorming op het Hoornbeeck – Apeldoorn
‘Weerbaar worden tegen pesten’ op Eben-Haëzerschool – Bennekom
Groepsvorming op de Joost van Larenschool – Arnemuiden
Eben Haezer – Bennekom
KOC Diensten Veiligheidscoördinator – Veenendaal
Joost van Larenschool – Arnemuiden
Van Lodenstein – Ede
Twee studiemiddagen Driestar – Gameren
Studiemiddag i.s.m. Driestar – Putten
Berseba Teambuilding workshops
Driestar Symposium ‘Het Jonge Kind’
Driestar Educatief
Ouderavond – Genemuiden