HEEFT U AL EEN POSITIEVE GROEP?

GROEPS­VORMINGSFASE

GROEPS­VORMINGSFASE: STORMING I

Dit is de fase waarin de groep je gaat testen. In iedere groep, hoe de samenstelling ook is, komt er een moment waarop sommigen zich als leider gaan profileren. De een doet dat heel krachtig, de ander wat subtieler. Het is een sociale strijd: een constant gevecht op verbaal, fysiek en soms digitaal vlak om een zo hoog mogelijke plek in de hiërarchie te verwerven. Hoewel de leerkracht de officiële leider van de groep is, staan er ook een of meerdere leerlingen op die zich door hun gedrag, hun houding of hun taalgebruik positioneren. Er ontstaat een pikorde in de groep.

 

Deze strijd zal zich vooral in vrije situaties openbaren, omdat daar de aanwezige leiding van de leerkracht ontbreekt. Juist daarom is het raadzaam om deze fase binnen semi-vrije situaties als de gymzaal te laten ontwikkelen, omdat de leerling op die manier compleet zichzelf kan zijn maar mét de sturing van de leerkracht.

 

Hoewel er weinig schoolwerk verzet lijkt te worden in deze fase, dient het een belangrijk doel. Groepsleden worden steeds meer authentiek, omdat ze meer en meer hun diepere gedachten en gevoelens durven te uiten. Ze stellen zichzelf de volgende vragen: kan ik echt mezelf zijn, de macht hebben en worden aanvaard? Om dit goed te kunnen reguleren, zijn vaardigheden nodig om een groep van stormingsfase naar de performingsfase te krijgen. In veel gevallen wordt de groep hechter in de fase van storming.

Learning

 

Op dit punt moet de formele leider, jij als leerkracht, duidelijk en consequent blijven. De gestelde normen liggen onder druk. Wanneer blijkt dat een regel te overtreden is zonder dat er een consequentie aan vastzit, dan zullen andere leden van de groep deze regel ook overtreden. De norm die eerder is gesteld, valt op dat moment weg. Als de eerder gestelde norm gehandhaafd blijft, schept dat duidelijkheid over hoe hiermee wordt omgegaan in de rest van de werkperiode.

 

De leerkracht dient de klas te begeleiden in deze moeilijke overgangsfase. Stimuleer de groep in het uiten van hun mening en beloon groepsleden voor hun inbreng. Tolerantie voor elkaar en voor elkaars verschillen mag worden benadrukt. Stel je als leerkracht neutraal op tijdens de conflicten die zich in deze fase voordoen. Het is van essentieel belang dat de teamleden deze onderlinge conflicten zelf leren oplossen. Geef ze daarvoor ook gelegenheid. Denk aan het organiseren van een graag gedane taak. ’Wie gaat dit doen?’ Het is essentieel dat de leerkracht er niet telkens als scheidsrechter tussen springt om de organisatie te verzorgen. Dit geeft ze veiligheid, juist nu ze willen ontdekken wat de pikorde is en hoe die tot stand komt. Ze moeten dit immers ook zelf kunnen reguleren wanneer de leerkracht niet aanwezig is. Geef ze daarom de gelegenheid om te ontdekken hoe ze samen problemen oplossen, maar evalueer dit ook. Vraag hoe dit tot stand is gekomen en of groepsleden vonden dat dit eerlijk is gegaan. Herhaal dit een aantal keer, totdat er een systeem is gekomen in het organiseren van deze taken. Hoe lastig de groep dit ook zal vinden! In het laatste geval kan de leerkracht altijd uitkomst bieden door bijvoorbeeld zelf iemand te kiezen die aan de beurt komt. Bedenk wel: in de stormingfase zal een groep hier weinig tot niets van leren.

 

Zodra leden van de groep beginnen te ontdekken dat ze zichzelf kunnen zijn, gaan ze de goede kant op. Wanneer de groep ook in staat is om op een goede manier met verschillen om te gaan, zonder dat deze opgelost hoeven te zijn, zijn ze klaar om de volgende fase van performing in te gaan.

Doing

Laat een groep gecontroleerd ontdekken wat de hiërarchie is. Doe dit in semi-vrije situaties waarbij de waarden en normen van de school gehandhaafd kunnen worden. Stel daarom ook geen regels in die toch niet gehouden kunnen worden. Het is essentieel dat de groep dit zelf ontdekt, onder jouw begeleiding. Juist in deze fase zijn groepsvormende activiteiten essentieel. Alle activiteiten in de gymzaal uit het Grol praktijkboek kunnen hiervoor gebruikt worden. Let wel op de veiligheid en denk ook eens aan onderstaande activiteiten voor in het klaslokaal:

 

  • Blind vertrouwen
  • Heen en weer wiegen
  • Plank optillen
  • Mijnenveld

 

Advies: Wees heel duidelijk en heel consequent.

Hulp nodig?

 

Heb je extra hulp nodig? Grol helpt graag met het nog steviger neerzetten van positieve groepsdynamiek door middel van onze leerlingentraining.

ANDERE TOEPASBARE FASEN

 

De door u gegeven antwoorden leveren een score van 49 punten op voor de groepsvormingsfase ‘Storming I’. Het kan natuurlijk zijn dat u uw groep toch niet helemaal herkent in de bovenstaande situtatieschets. Mocht dat zo zijn, bekijk dan de volgende fasen eens ter vergelijking:

Performing II (49 punten)

Meer informatie

Storming II (47 punten)

Meer informatie

Norming I (45 punten)

Meer informatie
Ik gebruik allerlei oefeningen uit het traject om de afstemming tussen leerlingen in mijn nieuwe klas te verbeteren.
H. Vlastuin
Leerkracht
Ernst heeft bij ons een training gegeven, waar de groep enorm veel baat bij heeft gehad.
G. van Belzen
Directeur W. Farelschool, Hoevelaken
Hier wordt ervaringsleren echt in de praktijk gebracht. Prachtig om te zien hoe groepen veranderen.
F. van Laar
Leerkracht
Superleuke lessen!
B. Folbert
Leerling
De boodschap die telkens terugkomt in de lessen van Grol Weerbaarheid: Geen concurrentie, maar samenwerking!
A. Meijer
Leerkracht
Theorie en praktijk wisselen elkaar af, dit zorgt voor een boeiende, leerzame en praktijkgerichte cursus.
A. Spiker
IB’er

CURSUS ‘RUIMTE VOOR JEZELF EN VOOR DE ANDER’  

Voor leerlingen van de volgende scholen:
Ds. Bogermansschool – Alblasserdam
De Verbinding – Almere
Rehobothschool – Alphen aan den Rijn
Hoornbeeck – Amersfoort
Johannes Calvijnschool – Amersfoort
De Akker – Amstelveen
Crescendo school – Amsterdam
Ichtusschool – Amsterdam
Mobiel – Amsterdam
Eben-Haëzer – Apeldoorn
Hoornbeeck – Apeldoorn
Kineto Zelfverdediging – Apeldoorn
Joost van Larenschool – Arnemuiden
De Zandheuvel – Asperen
Open Poort – Asperen
Rehobothschool – Barendrecht
Basisschool Prinses Amalia – Barneveld
De Vesting – Barneveld
Ds. J. Fraanjeschool De Burcht – Barneveld
Fraanjeschool de Burcht – Barneveld
Eben-Haëzer – Bennekom
School met de Bijbel – Benthuizen
De wegwijzer – Berkenwoude
School met de Bijbel – Bleskensgraaf
Verhoeff Rollmanschool – Bodegraven
Eben Haezerschool – Boskoop
Ds. Pieter van Dijkeschool – Bruinisse
Eben Haëzerschool – Capelle aan de IJssel
Eben Haëzerschool – Capelle aan den IJssel
De Wijngaard – Doetinchem
Gisbertus Voetiusschool – Doorn
Bogermanschool – Dordrecht
Stedelijk Lyceum – Dordrecht
Basisschool de Lelie – Driebruggen
Paasbergschool – Ede
Stadhouder Willem III – Ede
Calvijnschool – Ederveen
Eben Haezer – Elspeet
Jachin Boazschool – Elspeet
Het Visnet – Elst
Eben Haezerschool – Emmeloord
Rehoboth – Geldermalsen
Eben-Haëzerschool – Genemuiden
Rehobothschool – Genemuiden
Koelmanschool – Goes
Koelmanschool – Gorinchem
Rehobothschool – Gorinchem
Samen op Wegschool – Gorinchem
CBS het Mosterdzaadje – Gortel
Beverwaardschool SBO – Gouda
Goudse Waarden – Gouda
Jan van Nassau – Gouda
Het Visnet – Grafhorst
Eben-Haëzer – Groot Ammers
Kon. Wilhelminaschool – Hardingsveld Giesendam
De Zaaier – Harskamp
CBS de Bron – Hellevoetsluis
K. Wilhelminaschool – Hendrik Ido Ambacht
Willem de Zwijger – Hendrik Ido Ambacht
Stadhouder Willem III – Hendrik-Ido-Ambacht
CBS Herwijnen – Herwijnen
De Rietput – Heukelum
Willem Farelschool – Hoevelaken
Pieter Zand praktijkonderwijs – Kampen
Samuel SBO en (V)SO – Kapelle
Speciale scholen – Kapelle
Groen van Prinstererschool – Katwijk
De Wegwijzer – Kesteren
Rehobothschool – Kootwijkerbroek
Admiraal – Krimpen aan den IJssel
Gomarusschool – Leiderdorp
Eben Haezer – Lekkerkerk
De schakel – Lekkerland
De wegwijzer – Lekkerland
Timotheusschool – Lelystad
het Kompas – Lexmond
De Valk – Lunteren
Het Kompas – Montfoort
de Wegwijzer – Nederhemert
School met de Bijbel – Nieuw-Beijerland
de Schakel – Nieuw-Lekkerland
De Wegwijzer – Nieuw-Lekkerland
Eben-Haëzer – Nieuwpoort
Cbs de Appelgaard – Nijkerk
De Hoeksteen – Nijkerk
Ds. C. de Ridderschool – Nunspeet
Stuivenbergschool – Nunspeet
Sebaschool – Ochten
Eben-Haëzerschool – Opheusden
Hervormde School – Opheusden
Rehoboth – Opheusden
Eben-Haëzer – Ottoland
Eben-Haëzerschool – Oud Beijerland
Groen van Prinsterschool – Oud-Alblas
Eben Haezer – Oud-Beijerland
Koningin Beatrixschool – Ouddorp
Bij de Bron – Putten
de Steenkamer – Putten
Huinenschool – Putten
CBS het Lichtpunt – Rhoon
CBS Julianaschool – Rhoon
Ds. G. H. Kerstenschool – Ridderkerk
Banisschool – Rijssen
De Ronde Maat – Rijssen
Haarschool – Rijssen
In den Climtuin – Rijssen
Tussenklas – Rijssen
CBS de Parel – Rijswijk
de Bloemhof – Rotterdam
Petrus Datheenschool – Rotterdam
Eben Haezer – ‘s Gravenzande
De Wittenberg – Scherpenzeel
Johannes Calvijnschool – Sliedrecht
SBO De Akker – Sliedrecht
Prins Mauritsschool – Staphorst
Willem de Zwijgerschool – Staphorts
School met de Bijbel – Streefkerk
Eben-Haëzer – Teuge
Rehobothschool – Uddel
Du Marchie van Voorthuizenschool – Urk
Johannes Calvijnschool – Urk
Petrus Datheenschool – Urk
SBO Obadjaschool – Urk
Johannes Calvijnschool – Veenendaal
Ichtusschool – Venendaal
Johannes Calvijnschool – Vlaardingen
Joh. Bogermansschool – Vriezeveen
Bethelschool – Waddinxveen
H.J. Piekschool – Wageningen
Ds Johannes Groenewegenschool – Werkendam
Wilhelminaschool – Woerden
De Wartburg – Woudenberg
Rehobothschool – Woudenberg
Gomarus – Zaltbommel
Rehobothschool – Zeist
Ds. A. Hellenbroekschool – Zwijndrecht
Obadjaschool – Zwolle
SBO Eliëzerschool – Zwolle

 

Op de volgende middelbare scholen:
Lodenstein College – Amersfoort
Wartburg college Marnix (PRO) – Dordrecht
Driestar college – Gouda
Yuverte college – Ottoland
Wartburg college de Swaef – Rotterdam
Wartburg College locatie Revius – Rotterdam
Ichthus College – Veenendaal

 

Voor docenten van de volgende scholen:
GBS de Waterspiegel – Almere
Ichtuschool – Amsterdam
Wegwijsschool – Doetinchem
School met de Bijbel – Gameren
het Visnet – Grafhorst
Regenboogschool – Hardinxveld Giesendam
Wegwijsschool – Kesteren
Eben Haezerschool – Lienden
– Nieuwekerk aan de IJssel
Eben Haezer – Oud Beijerland
Maarten Lutherschool – Punthorst
Petrus Datheenschool – Puttershoek
Willem de Zwijgerschool – Staphorst
Prins Maurits – Staphorst

 

Voor leerlingen en docenten van de volgende scholen:
Eben Haezer – Drachten

Johannes Calvijnschool – Gouda
Johannes Calvijnschool – Gouda
Rehobothschool – Kootwijkerbroek
Maarten Lutherschool – Urk
Johannes Bogermanschool – Vriezenveen

 

Scholen waar we jaarlijks preventief onze trainingen geven aan leerlingen
Gisbertus Voetiusschool – Doorn
Eben Haezer – Elspeet
Obs de Schatkist – Herwijnen
Cbs Herwijnen SMDB – Herwijnen
Sebaschool – Ochten
Cbs het Lichtpunt – Rhoon
Johannes Calvijnschool – Sliedrecht
Prins Willem Alexanderschool – Uddel
Ichthus college – Veenendaal
Obs H.J. Piekschool – Wageningen
Jan de Bakkerschool – Woerden

GASTLESSEN

Gastlessen zelfverdediging en teambuilding
Van Lodenstein College – Amersfoort
Driestar Educatief PABO – Gouda
Van Lodenstein College – Kesteren

STUDIEMIDDAGEN

Studiemiddagen van Grol Weerbaarheid
‘Weerbaar worden in seksualiteit’ op Pieter Zandt – Kampen
Groepsvorming aan de hand van ZIEN op Wittenbergschool – Scherpenzeel
Groepsvorming voor kleuters op Driestar Educatief
Weerbaarheid op Driestar Educatief
Praktische invulling van het programma ZIEN op Driestar Educatief
Teambuilding voor 3 verschillende sectoren op het Hoornbeeck – Apeldoorn
Themadag teambuilding voor directie van de Jacobus Fruitierschool – Apeldoorn
Studiedagen ‘Weerbaar worden tegen pesten’ op de Eben Haezerschool – Bennekom
Studiemiddag groepsvorming op het Hoornbeeck – Apeldoorn
‘Weerbaar worden tegen pesten’ op Eben-Haëzerschool – Bennekom
Groepsvorming op de Joost van Larenschool – Arnemuiden
Eben Haezer – Bennekom
KOC Diensten Veiligheidscoördinator – Veenendaal
Joost van Larenschool – Arnemuiden
Van Lodenstein – Ede
Twee studiemiddagen Driestar – Gameren
Studiemiddag i.s.m. Driestar – Putten
Berseba Teambuilding workshops
Driestar Symposium ‘Het Jonge Kind’
Driestar Educatief
Ouderavond – Genemuiden